2022-11-09

Affärscontroller

Drivs du av ett arbete där du får göra skillnad och arbeta med helhetssyn och affärsupplägg? Vill du vara med och bidra till dagens och framtidens parkeringslösningar i ett framsynt och innovativt parkeringsbolag? Sök då rollen som Affärscontroller på Göteborgs Stads Parkering. 

Med intäkter på en halv miljard, drygt 15 miljoner transaktioner per år och en investeringsportfölj på 2,5 miljarder hjälper du oss att fatta de kritiska besluten.

Det är ingen hemlighet att det händer mycket i Göteborg. Staden står för sin största omvandling någonsin och vi deltar som aktiv part i flera av de byggprojekt som planeras och förverkligas. Samtidigt har vi en löpande verksamhet med ca 35 000 kundinteraktioner per dag. Det gör oss till en spännande och dynamisk arbetsplats där vi behöver din hjälp att fatta de stora besluten vi står inför.

Göteborgs Stads Parkering är engagerade i bland annat följande projekt, World of Volvo, Heden, Masthugget Väst, Skeppsbron och Lindholmen och samtidigt pågår det arbete kring Arenastaden och Frihamnen där vi eventuellt kommer att vara engagerade i framtiden.

Kvalifikationer

Du har flerårig erfarenhet av arbete med inriktning på lönsamhetsanalys och gärna erfarenhet av affärsupplägg och transaktioner. Du innehar en högskoleutbildning eller eftergymnasial utbildning inom ekonomi, marknad eller likvärdig.

Du bör vara affärsinriktad, lyhörd, strukturerad och ha bra analytisk förmåga. Du har ett kommunikativt arbetssätt: du kan involvera kollegor och sprida engagemang såväl som att utmana och påverka andra på ett positivt sätt. Det är också viktigt för oss att du har en helhetssyn och delar våra värden nytänkande, pålitliga och lyhörda.

Vi sätter stort värde på din samarbetsförmåga då du kommer att samarbeta med andra nyckelpersoner både inom och utanför bolaget. Det är också viktigt att du innehar ett gott självledarskap och uppskattar självständigt arbete. Du rapporterar till chefen för Marknad och affärsutveckling och har nära samarbete med bolagets Ekonomifunktion.

Ansvarsområden

Din roll blir att analysera och planera för bolagets finansiella förmåga och lönsamhet

I dina arbetsuppgifter ingår att:

  •  Kalkylera lönsamheten vid ingång av nya affärer och nya utvecklingsprojekt inom IT.

  • Löpande följa upp och analysera intäkter och kostnader med utgångspunkt från tex affärsavtal, anläggningar, projekt, KPI:er och utifrån detta tex se kundbehov på lång och kort sikt.

  • Ansvarar för kvaliteten och funktionen avseende bolagets data inom Business Intelligence samt underhålla och ta fram nya BI rapporter vid behov.

  • Stödja organisationen med data om befintlig affär, göra analyser, sammanfatta presentationsmaterial på ett faktagrundat och pedagogiskt sätt.

  • Utifrån framtagna analyser göra bedömningar och när det behövs föreslå åtgärder.

  • Arbeta med prissättning utifrån satt prisstrategin. Översyn och förändring vid behov. Ta fram prisjusteringsförslag årligen och vid behov.

  • Arbeta med bolagets affärs och verksamhetsplan'.

Ansök senast den 29 november. Läs mer och ansök till tjänsten här.