2020-11-04

Nytt digitalt låssystem för trygg och säker kundupplevelse

Nu börjar vi byta ut det analoga låssystemet i våra p-hus till ett digitalt system med hög säkerhet och bekvämlighetstänk.

Ny kundupplevelse

Det nya systemet erbjuder en ny kundupplevelse där man inte behöver tänka på vare sig nycklar eller tags – allt finns i mobilen.
- Det känns väldigt bra att kunna byta ut våra låssystem, vi vet att en digital lösning har efterfrågats av kunderna, säger Amir Torkalinaghipoor, chef parkeringsservice på Göteborgs Stads Parkering.

Vad innebär då det nya systemet?
Det hela är väldigt enkelt. Kunden behöver bara uppge sin e-postadress som sedan kopplas till en digital nyckel. Därefter laddar kunden ner appen Mobile Access, aktiverar sin personliga kod – och kan börja låsa upp på en gång.

Men vad händer om man inte har uppkoppling?
- Inga problem alls, systemet fungerar även offline. Det enda man behöver tänka på är att ha mobilen laddad.

Det kan ju trots allt hända att mobilen laddar ur, kommer man inte in då?
- Jo, det så klart att man gör. Vi kan fjärrstyra systemet om det behovet uppstår.

Kommer alla parkeringshus få samma system?
- Ja, så småningom. Vi börjar nu på P-hus Koffen med ett pilotprojekt där cirka 100 kunder ingår. Vi brukar arbeta med pilotprojekt när vi gör förändringar. På så sätt får vi snabbt in och kan hantera synpunkter från kunderna. När vi åtgärdat eventuella förbättringar och ser att det fungerar bra installerar vi systemet successivt i våra andra anläggningar.

När kommer alla p-hus att få installerat det här digitala låssystemet?
- Vi räknar med att det är klart någon gång under första halvåret 2021, säger Amir.

Fakta
Systemet heter Assa Abloy ARX och hanteras av kunden genom appen Mobile Access. Via sin e-postadress får kunden tillgång till en personlig kod som ska aktiveras i appen. Så snart det är gjort är tjänsten klar att användas.