Kom igång med vårt digitala låssystem

Här hittar du allt du behöver veta för att komma igång med vårt digitala låssystem. Det innebär att du som kund med förhyrd plats eller parkeringstillstånd får en digital nyckel.

En blipp med mobilen och du är inne

Du kommer att få information om din digitala nyckel till den e-postadress som du har registrerad hos oss. Efter det får du instruktioner från vår leverantör om hur du går vidare.


OBS! Det här mejlet är automatiskt genererat och kan därför fastna i spam-filtret. Får du inte dina instruktioner? Titta i skräpkorgen. Är du företagskund behöver du säkerställa att systemet tar emot den här e-posten:
HIDOrigo@cloudservices.hidglobal.com

Enkelt uttryckt ska du ladda ner appen Mobile Access, se bild nedan. Uppge sedan den personliga kod du får i instruktionerna och aktivera din digitala nyckel. Du kan börja använda den direkt efter att detta är gjort. 

Fördelar med digital nyckel

  • Du slipper hålla ordning på fysiska nycklar och taggs. Den digitala nyckeln är i tryggt förvar i din mobil.

  • Fungerar utmärkt offline! Den digitala nyckel kommunicerar via bluetooth så kom ihåg att aktivera bluetooth i telefonen och i appens inställningar. 

  • Enkla och säkra inpasseringar

  • Ökad trygghet då enbart de som har nyckeln kan använda den

Så här låser du upp!

Vi har valt ett sätt som heter Twist & go då det ger bäst säkerhet. Det du gör är att vicka på mobilen i sidled för att öppna den dörr du är närmast. 

Svar på vanliga frågor

Hur kommer jag igång?

Den digitala nyckeln är kopplad till den e-postadress vi har till dig i systemet. Vi skickar ut ett mejl till dig med information om att låssystemet ska bli digitalt och att du behöver kontakta oss om du inte vill att vi delar din e-postadress med vår leverantör (mer info om detta finns längre ner på denna sida). Därefter sker en manuell handpåläggning där detta kontrolleras. Har du inte kontaktat oss skickas sedan ett mejl från leverantörssystemet till dig med instruktioner om hur du kommer igång.

Jag hanterar parkeringstillstånden på mitt företag, räcker det med att uppge min e-postadress?

Nej, det gör det inte. Det är e-postadressen till den person som faktiskt parkerar vi behöver. 

Jag ser inget mejl?

Mejlet med instruktioner är automat-genererat och därför kan det uppfattas som spam i vissa mejldomäners filter. Titta därför i skräpkorgen så det inte hamnat där.

Hur många digitala nycklar får jag?

Det ingår två digitala nycklar per parkeringstillstånd. En nyckel kommer delas ut via den befintliga mejladress som du har registrerad hos oss, om du vill ha en extra digital nyckel behöver du registrera ytterligare en mejladress. Denna mejladress ska tillhöra den person som kommer nyttja den andra digitala nyckeln. Fyll i de uppgifter som efterfrågas i detta webbformulär om du vill få tillgång till den andra nyckeln.

Vi är måna om säkerheten i våra parkeringshus och vill därför att det inte ska finnas för många nycklar i omlopp. Vi tar ett självkostnadspris för extra nycklar eftersom vi vill hålla nere antalet nycklar och att det endast ska beställas extra vid faktiskt behov.  

Hur många digitala nycklar får ett företag som har tjänsten tillståndspott i ett låst p-hus?

Kunder med tillståndspott är berättigade lika många digitala nycklar som användare i tillståndspotten.

Jag vill inte ha digital nyckel, kan jag lösa det på annat sätt?

Att installera och använda appen som nyckel är väldigt enkelt men om du av någon anledning inte kan använda det digitala låssystemet behöver vi beställa en fjärrkontroll och tagg till ett självkostnadspris på 1050 kr. I p-hus där det är möjligt har vi även sett till att det går att passera genom dörrar och port med endast tagg. Självkostnadspriset för en tagg är 50 kr. I så fall får du kontakta vår kundtjänst via mejl och beställa en sådan.

En fördel med det nya digitala systemet är att om du utav någon händelse skulle förlora din mobil eller om din digitala nyckel skulle försvinna från telefonen, så kan vi skicka ut en ny länk som du enkelt kan använda för att återaktivera din digitala nyckel. Självkostnadspriset för en extra nyckel till det digitala systemet är en engångskostnad, till skillnad från det analoga låssystemet då du var tvungen att betala igen om dosan gick sönder eller om du tappade bort den.  

Varför tar ni betalt av de som inte använder smartphones?

Vi har valt en hållbar, kostnadseffektiv och modern digital lösning för det nya låssystemet som passar de allra flesta. Skulle det vara så att du inte använder en smartphone har vi sett till att vi kan erbjuda en annan lösning till ett självkostnadspris.

Jag har ny mobiltelefon/har ominstallerat appen, behöver jag göra något?

Ja, du behöver kontakta oss så vi kan skicka en ny digital nyckel. Du behöver ladda ner appen Mobile Access på den nya mobilen. 

Jag tycker att jag gör allt rätt men bilgrinden säger ”error” – vad beror det på?

Maxavstånd till en bluetooth-läsare kan variera något beroende telefonmodell och om du har metallskal på mobilen. Börja med att testa kortare avstånd och därefter kan du ta av skalet och se om det ger resultat. Glöm inte att du behöver vicka på mobilen i sidled. 

Delar ni med er av data till tredjepart?

Vi har ett avtal med vår grundleverantör ASSA ABLOY avseende vårt digitala låssystem. För att kunna erbjuda våra kunder den digitala tjänsten behöver vi dela e-postadresserna som tillhör de kunder som vill använda låssystemet med HID Global i USA. HID Global tillhandahåller appen Mobile Access och är en del av ASSA ABLOY. Vi delar endast e-postadressen, inga andra känsliga personuppgifter. Du kan läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.

Det är väl mot lagen att använda mobilen i bilen?

Lagen förbjuder oss att använda mobilen vid pågående färd. När du låser upp grinden med den digitala nyckeln i mobilen står du still.

   

Tips och trix

Ibland gör man allt rätt men det blir tokigt ändå. Testa följande innan du kontaktar kundtjänst!

Saker som kan vara värt att kolla upp om appen inte fungerar. 

  •  Säkerställ att bluetooth är aktiverat.

  • Se till att du laddat ner rätt app och att du får en bild på ett kort i appen där det även står ett nummer på. 

  • Har länken med koden kanske avaktiverats? Den fungerar i 14 dagar, därefter måste en ny nyckel skickas ut.

  • Om det av någon anledning inte fungerar för dig att aktivera genom att klicka på koden i mejlet kan du istället skriva in den manuellt i appen. 

  • Se till att du har appen öppen när du försöker öppna grinden/porten. (Går att ställa in under Settings i appen om man vill att den även skall fungera i bakgrunden. Dock kan det i vissa telefonmodeller bli problem med appar i bakgrunden) 

  • Välj att endast aktivera öppningsmöjligheten ”Twist & Go” i appens inställningar för bästa möjliga funktion.
  • Starta om telefonen.

  •  I appen under "Settings" kan du justera hur känslig din bluetooth ska vara. Testa med att höja från normal till high.