2020-09-23

Cevt sparar tid på digitala tillstånd

- Helt fantastiskt, vi sparar massor av tid! Så säger Rebecca Martinsson, administratör på Cevt, om deras övergång till digitala tillstånd som hanteras i Göteborgs Stads Parkerings
företagsportal.

Cevt ligger på Lindholmen och är ett forsknings- och utvecklingscenter inom Geely Holding Group. Bolaget har cirka 2 000 anställda av vilka flera hundra dagligen behöver en parkeringsplats vid kontoret.

- Vi har väl sju, åttahundra tillstånd totalt.  Vi fick först skriva ut A4-ark, klippa till tillstånden, mejla till alla som skulle ha dem och sedan bocka av var och en i en Excelfil. Det tog sin lilla tid, kan jag säga!

För cirka sex månader sedan gick Cevt istället över till Göteborgs Stads Parkerings företagsportal, där tillstånden och all hantering runt dem sköts digitalt.

- Det är så mycket enklare, jag kan inte ens säga hur mycket tid vi har sparat på detta. Det har verkligen gått supersmidigt.

Berätta, hur var det att gå över till digitala tillstånd?

- Jag trodde först att jag skulle bli tvungen att manuellt föra över alla från Excelfilen till företagsportalen, till exempel, men det gick att lösa automatiskt. Och vi fick snabbt svar på alla våra frågor, dels med muntlig genomgång– vilket var helt suveränt, dels digitala instruktioner som var jättebra.

Inga fartgupp?

- Alltså, det är ju alltid några som tycker det känns jobbigt att digitaliseras, men det var få. Det vi fick mest frågor om i början rörde GDPR eftersom man lägger in personnummer på de som ska ha tillstånden. Men vi fick bra information från Göteborgs Stads Parkering så det löste sig enkelt.

Hon var från början lite skeptisk till att det verkligen skulle funka men blev snabbt övertygad om motsatsen.

- Jag måste ju erkänna att jag tyckte att det lät lite krångligt. Jag fick kalla kårar och bara ”men oj, hur ska det gå till med alla dessa parkeringstillstånd?”. 
Men nu kan jag med varm hand rekommendera att gå över till företagsportalen, säger hon.