2021-03-26

Har du fått ett mejl om obetalda parkeringar?

26 mars fick flera av våra kunder mejl om obetalda parkeringar. Om du har fått det här mejlet stämmer det att vi inte har lyckats debitera dig för en eller flera av dina parkeringar.

Gör så här för att se vilka av dina parkeringar som är obetalda:

  • Öppna appen Parkering Göteborg.
  • Under fliken Biljetter hittar du de parkeringar som är obetalda.
  • Tryck på det gula fältet för att se dina obetala parkeringar och betala.

Ser du inte dina obetalda parkeringar?

Det kan bero på att du har en gammal version av appen och du behöver då uppdatera till den senaste versionen. Just nu gäller 2.17.1, och den fungerar från iOS10 samt Android 5.1.

Orsakades de obetalda parkeringarna av att du har ett gammalt betal- eller kreditkort registrerat?

Då behöver du uppdatera kortinformationen på de obetalda parkeringarna, eftersom det gamla kortet ligger kvar. När du har uppdaterat kortinformationen kommer du debiteras automatiskt. För att ändra betalmedel behöver du gå in på varje obetald alternativt om du väljer att betala alla samtidigt, och ändra betalmedel. Du kan inte bara lägga till ett nytt betalmedel i appen.

Får du felmeddelandet ”felaktig handlaridentifikation erhölls från butiken” när du försöker ändra dina kortuppgifter?

Läs mer här: https://www.parkeringgoteborg.se/fragor-och-svar/telefonparkering/har-det-blivit-fel/har-du-fatt-meddelande-felaktig-handlaridentifikation-erholls-fran-butiken/

Betala på faktura

Om du har obetalda parkeringar från oss som överstiger 500 kr kan du få en faktura. I så fall behöver du registrera en adress under Min Sida på vår hemsida så skickar vi en faktura så snart vi kan.

Varför ska du som kund betala för parkeringar från 2019 om det har varit fel i vårt system?

Ett företag kan skicka en faktura upp till tre år efter tjänsten eller köpet genomförts. Oavsett om man får en faktura eller inte är man betalningsskyldig. Det är alltså kundens ansvar att se till att man har betalt för en nyttjad tjänst.

Har du en gammal telefon och kan inte uppdatera appen?

Då behöver du en nyare telefon.
Den 23 juni träder en ny lag i kraft – webbtillgänglighetsdirektivet för mobila applikationer. Lagen ställer högre krav på funktionalitet och säkerhet vilket innebär att äldre versioner av vår parkeringsapp behöver stängas ner.
Har du en äldre version än 2.17.0 behöver du därför uppdatera till en nyare version. Gör du inte det kommer appen att sluta fungera. Har du inte en telefon som stöder appen änvisar vi till SMS-betalning eller våra betalautomater.