2019-05-23

Kan vi slopa kontrollavgifterna snart?

- Vi kanske inte är som andra parkeringsbolag. Vi ser kontrollavgiften som något av ett misslyckande, säger Amir Torkalinaghipoor, avdelningschef Parkeringsservice.

Hallå där! Berätta vad du menar med det!
- Vi tror nämligen att våra kunder vill göra rätt. Vi jobbar ständigt för att det ska vara enkelt att veta hur du ska parkera och enkelt att betala. Appen Parkering Göteborg är det bästa exemplet. Använder du den behöver du aldrig betala för längre tid än du faktiskt parkerat och du behöver inte vara orolig för att tiden ska gå ut, att biljetten trillat ner eller att de är felvänd.

Berätta mer om hur ni jobbar!
- Riktlinjerna vi ger till parkeringsvakterna som jobbar för oss är att de alltid ska ha kunden i fokus. Vi utbildar dem i service och instruerar dem att vara tillgängliga för att kunna hjälpa parkeringskunder. Vi finns på plats med värdar i samband med evenemang och ser till att skylta tydligt. Vår kundtjänst arbetar också utifrån inställningen att du som kund vill göra rätt.

Hur går det då?
- Arbetet ger resultat. Trots att det totala antalet parkerande kunder har ökat har antalet kontrollavgifter sedan 2005 minskat med 53 procent. Det tycker vi är jättebra. Antalet kontrollavgifter som vi skriver av på grund av att det varit något missförstånd har också minskat med hela 30 procent.

Vad händer sen?
- Om antalet kontrollavgifter fortsätter att minska i den här takten kanske de helt enkelt inte kommer att behövas alls om några år. Då kommer vi att vara riktigt nöjda.