Tillgänglighetsredogörelse

Tillgänglighet för webbplatsen parkeringgoteborg.se

Göteborgs Stads Parkering AB står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda webbplatsen. 

På den här sidan beskriver vi

  • hur webbplatsen parkeringgoteborg.se uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service
  • eventuella kända tillgänglighetsproblem
  • hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

 Om du har synpunkter på tillgängligheten

Vi arbetar löpande med att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Lämna gärna dina synpunkter om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att goteborg.se inte uppfyller lagens krav.

Lämna dina synpunkter till Göteborgs Stads Parkering

 Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.

 Kontakta tillsynsmyndigheten

Myndigheten för digital förvaltning, DIGG har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning och påtala det.

 Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet

Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Vilket innehåll som inte är tillgängligt beskrivs nedan.

Allmänna brister

  • Det finns PDF-filer på webbplatsen som inte är tillgänglighetsanpassade och därför kan vara svåra att läsa med skärmläsare. Vi arbetar just nu med rutiner kring detta och håller på att ta fram verktyg för att kunna erbjuda tillgänglighetsanpassade lösningar.
  • Det finns videofilmer på webbplatsen som inte fungerar om man har nedsatt syn. Vi arbetar just nu med rutiner kring hur vi ska arbeta med videofilmer framöver så att de ska fungera med de tillgänglighetskrav som träder i kraft på filmer från och med 23 september 2020.
  • Det finns brister i vissa textalternativ för visuella element, många visuella element satta som dekorativa bilder trots att de innehåller meningsbärande information. Det gör att användare som använder skärmläsare inte får tillräcklig information eller ingen information alls om dem. [WCAG 1.1.1 (A)]
  • Kartan på Hitta Parkering saknar alternativ för de som inte kan se kartan. Det gör att användare som använder skärmläsare har svårt att ta till sig innehållet i kartan. [WCAG 1.1.1 (A)]
  • Tabellerna är inte är uppmärkt korrekt med tabellrubriker och tabellsammanfattningar. Att inte skapa tabeller korrekt gör det svårt för skärmläsare att vokalisera rubrikerna för varje cell när en användare navigerar genom tabellen. [WCAG 1.3.1 (A)]
  • På några ställen använda HTML-element på ett felaktigt sätt. Till exempel viss fet text är felaktigt markerad, det gör att det inte möjligt för skärmläsare att skilja mellan starkt betonad text och annan text som bara ska renderas med fet stil. Listor och grupperade element är inte alltid korrekt uppmärkta som det med HTML-kod utan är bara visuellt stylade, det gör att skärmläsare inte får tillräcklig information. På några ställen har HMTL-element använts på ett felaktigt sätt, det här gör att de kan presenteras på ett sätt i skärmläsare vilket gör det svårt för användare att tolka sidans innehåll. [WCAG 1.3.1 (A), 4.1.2 (A)]
  • Informationen om en länk öppnas i nytt fönster eller inte ligger på ett sätt att uppläsande verktyg helt kan missa att läsa upp den informationen. [WCAG 1.3.1 (A)]
  • Vissa formulärfält saknar tillhörande etikett (label) istället har fälten en placeholder-text som inte upprepas i någon annan beskrivning kopplad till fältet. Det är olyckligt eftersom placeholdern ofta helt missas av gravt synskadade användare och försvinner för alla när fokus väl sätts i fältet. [WCAG 1.3.1 (A), WCAG 3.3.2 (A), WCAG 4.1.2 (A)]
  • På överlåtelse av P-plats presenterar inte formuläret innehållet i en logisk ordning, vilket gör att innehåll inte presenteras i samma relativa ordning beroende för skärmläsare. [WCAG 1.3.2 (A)]
  • På flera ställen refererar vi till höger och vänster, till färger, ikoner och former, vilket är svårt att följa om man använder skärmläsare. [WCAG 1.3.3 (A)]
  • Vissa bilder har text i bilden som inte beskrivs i omgivande text eller i den alternativa texten. [WCAG 1.4.5 (AA)] 
  • Title elementet saknas på ramar, bland annat på ramar som används för att lägga in film. [WCAG 2.4.1 (A)]
  • Vissa sidor har flera länkar som går till samma sida men heter olika på sidan, vissa sidor har även länkar med samma länktext som leder till olika sidor. Och på vissa sidor används länkar som kan vara svåra att förstå ur sitt sammanhang, det här kan göra det svårare för användare som använder uppläsande hjälpmedel. [WCAG 2.4.4 (A)]
  • Vissa länkar som består av enbart en bild eller en ikon har tom alternativ text, det gör att användare som använder skärmläsare inte får någon information alls om dem. [WCAG 2.4.4 (A), WCAG 4.1.2 (A)]
  • Vid byte av språk till engelska märks texter på engelska inte upp med att de har ett annat språk än svenska. Det här kan orsaka problem med uppläsande hjälpmedel där verktyget försöker läsa texten på fel språk. [WCAG 3.1.2 (AA)]
  • Webbplatsen inte helt konsekvent i navigation, struktur och utformning och vissa funktioner och sidor skiljer sig från övriga funktioner och sidor på webbplatsen. Till exempel länkstigen på hjälpsidorna skiljer sig från andra sidors länkstig, den är utbytt till en tillbaka en nivå länk och undermenyn länkar inte enbart till sidor på aktiv meny. Ibland öppnas interna och externa länkar i nytt fönster.  [WCAG 3.2.3 (AA)]
  • Vid fel i formulär, kan det vara svårt att förstå vilket fält som är felaktigt, speciellt i långa formulär eftersom det kan vara en otydlig hänvisning till vilket fält det gäller. [WCAG 3.3.1 (A)]
  • Vissa fältetiketter är inte tillräckligt informativa och det kan vara lätt att missa vad som ska skrivas in i fältet. [WCAG 3.3.2 (A)]
  • Gruppering av relaterade formulärkontroller görs bara visuellt och inte i koden, det gör att uppläsande hjälpmedel inte kan informera om grupperingen. [WCAG 1.3.1 (A), WCAG 3.3.2 (A)]
  • Vissa felmeddelanden är inte tillräckligt informativa och det kan vara svårt att förstå vad som är fel. [WCAG 3.3.3 (A)]
  • Vid ogiltig inmatning i formulär förmedlas återkoppling i textform och delar av återkopplingen görs med CSS och bakgrundsbilder, denna återkoppling ges ej fokus och bakgrundsbilden saknar alternativ text, det gör att för skärmläsaranvändare är det lätt att missa och förstå felmeddelanden och statusmeddelanden. [WCAG 1.1.1 (A), WCAG 3.3.1 (A)], WCAG 4.1.3 (AA)]
  • Det finns brister i vissa textalternativ för visuella element, många visuella element satta som dekorativa bilder trots att de innehåller meningsbärande information. Det gör att användare som har nedsatt syn kan ha svårt att uppfatta innehållet i det visuella elementet. [WCAG 1.1.1 (A)]
  • Kartan på Hitta Parkering saknar alternativ för de som inte kan se kartan. Det gör att användare som har nedsatt syn kan ha svårt att uppfatta innehållet i kartan.  [WCAG 1.1.1 (A)]
  • På överlåtelse av P-plats presenterar inte formuläret innehållet i en logisk ordning, vilket gör att innehåll inte presenteras i samma relativa ordning beroende på vilket bredd på webbläsare, in-zoomat läge eller hjälpmedel som används. [WCAG 1.3.2 (A)]
  • På flera ställen refererar vi till höger och vänster, till färger, ikoner och former, vilket är svårt att följa beroende på vilket bredd på webbläsare, in-zoomat läge eller hjälpmedel som används. [WCAG 1.3.3 (A)]
  • Syfte med inmatningsfält är inte angivet. Vissa formulärfält saknar korrekt automatisk komplettering i inmatningsfält. [WCAG 1.3.5 (AA)]
  • Kontrasten på länkar och vissa puff texter är otillräcklig mot vissa bakgrunder. [WCAG 1.4.3 (AA)]
  • Vissa bilder har text eller viktig information i bilden som inte beskrivs i omgivande text eller i den alternativa texten. [WCAG 1.4.5 (AA)] 
  • Vid zoom i webbläsarfönstret kan ibland brödtexten i puffarna döljas av andra objekt. [WCAG 1.4.4 (AA)]
  • Vid zoom i webbläsarfönstret kan ibland långa ord som inte avstavas tvinga användare scrolla i två ledder både vertikalt och horisontellt. [WCAG 1.4.10 (AA)]
  • Kontrasten på ramen på vissa ikoner och på  sökfält och formulärfält är inte tillräcklig mot deras bakgrund, vilket gör att det kan vara svårt att uppfatta inputfältet. [WCAG 1.4.11 (AA)]
  • Avstånd mellan bokstäver, ord, text och rader kan inte ökas utan viss information försvinner eller försvårar för användaren. [WCAG 1.4.12 (AA)]
  • På flera ställen refererar vi till färger, vilket kan vara svårt och följa om man har nedsatt eller inget färgseende. [WCAG 1.3.3 (A)]
  • Länkar i brödtexten på vissa ställen visas enbart med färg. Användare med nedsatt synförmåga eller nedsatt färgseende kan då uppleva det som svårt att se att det är en länk. [WCAG 1.4.1 (A)]
  • Kartnålarna i kartan på Hitta parkering särskiljs bara med färg vilket kan ställa till problem för personer med nedsatt färgseende. [WCAG 1.4.1 (A)]

Användning utan synförmåga

Användning med nedsatt syn

Användning med nedsatt färgseende

Användning utan hörsel

Inga funna brister.

Användning med nedsatt hörsel

Inga funna brister

Användning utan röstförmåga

Inga funna brister

Användning med nedsatt finmotorik eller styrka

  • Webbplatsen är inte helt strukturerad med HTML strukturelement eller ARIA landmarks, t.ex. är inte foten och sidans huvudinnehåll utmärkt. Dessutom finns det på flera sidor mer än en sökfunktion men dessa särskils inte med namn. Det här gör det svårare att navigera för personer som använder andra sätt än mus för att navigera. [WCAG 1.3.1 (A), WCAG 2.4.1 (A)]
  • Vissa menyer går inte att fälla ut med enbart tangentbordet. [WCAG 2.1.1 (A)]
  • Tabulatorordningen är inte alltid logisk och vissa objekt finns med i tabulatorordningen trots att de inte är synliga, det här gör att det kan vara svårt att navigera på webbplatsen med hjälp av andra hjälpmedel än mus. [WCAG 2.1.1 (A), WCAG 2.4.3(A)]
  • Tabfokus saknas på en några element, det gör att det är svårt att förstå var fokus är på sidan när man styr den via tangentbordet. [WCAG 2.4.7 (AA)]
  • Vissa element har inte den synliga texten i som namn i koden, och är därför svår att identifiera vid röststyrning. [WCAG 2.5.3 (A)]
  • Vissa element har inte den synliga texten i som namn i koden, och är därför svår att identifiera vid röststyrning. [WCAG 2.5.3 (A)]

Användning med nedsatt rörlighet

Användning med känslighet för flimmer.

Inga funna brister

Användning med kognitiv nedsättning

  • Avstånd mellan bokstäver, ord, text och rader kan inte ökas utan viss information försvinner eller försvårar för användaren. [WCAG 1.4.12 (AA)]
  • Vissa formulärfält saknar tillhörande etikett (label) istället har fälten en placeholder-text som inte upprepas i någon annan beskrivning kopplad till fältet. Det är olyckligt eftersom placeholdern ofta helt missas av gravt synskadade användare och försvinner för alla när fokus väl sätts i fältet. [WCAG 1.3.1 (A), WCAG 3.3.2 (A), WCAG 4.1.2 (A)]
  • Tabfokus saknas på en några element, det gör att det är svårt att förstå var fokus är på sidan när man styr den via tangentbordet. [WCAG 2.4.7 (AA)]
  • Webbplatsen inte helt konsekvent i navigation, struktur och utformning och vissa funktioner och sidor skiljer sig från övriga funktioner och sidor på webbplatsen. Till exempel länkstigen på hjälpsidorna skiljer sig från andra sidors länkstig, den är utbytt till en tillbaka en nivå länk. Undermenyn länkar inte enbart till sidor på aktiv meny. Ibland öppnas interna och externa länkar i nytt fönster.  [WCAG 3.2.3 (AA)]
  • Vissa funktioner är inte konsekvent benämnda på webbplatsen och har ibland flera olika benämningar. [WCAG 3.2.4 (AA)]
  • Vid fel i formulär, kan det vara svårt att förstå vilket fält som är felaktigt, speciellt i långa formulär eftersom det kan vara en otydlig hänvisning till vilket fält det gäller. [WCAG 3.3.1 (A)]
  • Vissa fältetiketter är inte tillräckligt informativa och det kan vara lätt att missa vad som ska skrivas in i fältet. [WCAG 3.3.2 (A)]
  • Vissa felmeddelanden är inte tillräckligt informativa och det kan vara svårt att förstå vad som är fel. [WCAG 3.3.3 (A)]
  • Vid ogiltig inmatning i formulär förmedlas återkoppling i textform och delar av återkopplingen görs med CSS och bakgrundsbilder, denna återkoppling ges ej fokus och bakgrundsbilden saknar alternativ text. [WCAG 1.1.1 (A), WCAG 3.3.1 (A)], WCAG 4.1.3 (AA)]

 Vi arbetar kontinuerligt med tillgängligheten på webbplatsen och räknar med att ha åtgärdat majoriteten av noterade fel senast [Estimerat datum för när fel beräknas vara åtgärdade].

Så har vi testat webbplatsen

Företaget HiQ har gjort en oberoende granskning av webbplatsen parkeringgoteborg.se. Granskningen gick igenom 10 sidmallar plus stickprov på ca 10 sidor på parkeringgoteborg.se, granskningen genomfördes med hjälp av automatiska verktyg och manuella metoder utifrån WCAG 2.1 nivå AA.

 Senaste bedömingen gjordes den 4 maj 2020.

 Redogörelsen uppdaterades senast den 8 september 2020.