Tillgänglighetsredogörelse för appen Parkering Göteborg

Parkering Göteborg står bakom den här appen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda appen. Det här dokumentet beskriver hur parkeringsappen uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Hur tillgänglig är appen?

Vi är medvetna om att delar av appen inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av appen?

Om du behöver information från appen som inte är tillgänglig för dig kan du skicka e-post till kundtjanst@parkeringgoteborg.se

Du kan också kontakta oss på följande sätt: ring 031-774 37 00

Rapportera brister i appens tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra appens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, skicka e-post till kundtjanst@parkeringgoteborg.se så att vi får veta att problemet finns.

Tillsyn Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar ditt påpekande om bristande tillgänglighet eller din begäran om tillgängliggörande av innehåll kan du anmäla till Myndigheten för digital förvaltning och påtala det.

Teknisk information om appens tillgänglighet

Den här appen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs nedan.

Innehåll som inte är tillgängligt

Bristande förenlighet med lagkraven

Problem vid visuell navigering 

  • Navigation, struktur och utformning är inte alltid konsekvent, t.ex. har listor med val olika utseenden och meddelanden ser olika ut
  • Länkar ser olika ut och är inte alltid tydliga 
  • På ett fåtal ställen är kontrasten för låg mellan texten och bakgrunden eller i komponenter och grafik
  • På ett fåtal ställen sker oväntade förändringar när användaren klickar på en knapp eller en länk, ibland öppnas information upp i ett nytt fönster.

Problem vid felhantering 

  • Fel beskrivs inte alltid tydligt 
  • Vid fel ges inte alltid förslag på hur de kan rättas till Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra appens tillgänglighet, och tar gärna emot synpunkter om vad som borde prioriteras via e-post till kundtjanst@parkeringgoteborg.se

Oskäligt betungande anpassning

Parkering Göteborg åberopar undantag för oskäligt betungande anpassning enligt 12 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service för nedanstående navigation.

Parkeringsappens målgrupp är personer med tillräckligt hög funktionell förmåga för att köra bil. Följande typer av navigation är ej tillgängliga i appen idag, och bedöms oskäligt betungande att åtgärda eftersom de troligen inte skulle leda till någon betydande nytta för appens målgrupp:

  • Möjlighet att navigera med hjälpmedel såsom externt tangentbord eller skärmläsare Möjlighet att navigera i liggande skärmriktning
  • Möjlighet att förstora text
  • Möjlighet att pausa eller stänga av rörelse vid start av parkering
  • Alternativ till komplexa fingerrörelser vid start av parkering

Innehåll som inte omfattas av lagen

Det innehåll som beskrivs här är inte fullt tillgängligt, mn undantas enligt 9 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.

  • Kartan som visar parkeringsplatser
  • Tredjepartsinnehåll för betalmedel

Hur vi testat appen

inUse har gjort en oberoende granskning av parkeringsappen.

Senaste bedömningen gjordes i april 2021 och är godkänd av appens produktägare.

Granskningsmetoden var en kombination av manuell testning och testning med externt tangentbord och skärmläsare på mobiltelefon.

Appen publicerades den 21 juni 2021.

Redogörelsen uppdaterades senast den 12 maj 2021