Digital tillgänglighet
Parkering Göteborg ska enligt Digg (myndigheten för digital förvaltning) ha tillgängliga webbplatser och mobila applikationer. Detta innebär att vi ämnar att följa en särskild europeisk standard (EN 301 549 V3.2.1), som i sin tur bygger på WCAG 2.1 (Web Content Accessibility Guidelines) för att uppfylla kraven som började gälla 23 september 2019 för alla nya webbplatser. Enligt DOS-lagen (lagen om tillgänglighet Digital Offentlig Service) ska digital offentlig service vara: möjlig att uppfatta, hanterbar, begriplig och robust.
Hur vi har testat
Parkering Göteborg har ört en egen manuell bedömning av minasidor.parkeringgoteborg.se utifrån tillsynsmanualen från Digg. Vi har använt verktyget Wave för att granska delar av webbplatsen.
Senaste bedömningen av tjänsten gjordes den 18 juni 2024.
Senaste uppdateringen av redogörelsen gjordes den 18 juni 2024.
Hur tillgänglig är Mina sidor?
Webbplatsen är delvis förenlig med kraven.
Innehåll som inte är tillgängligt
Granskning av webbplatsens funktioner visar brister på följande:
- Rubriker med nivå 2 (H2) eller lägre är inte innehållsmässigt underordnade närmaste rubrik med högre nivå. Vi ämnar rätta till detta snarast.
- Kartan går att panorera med rörelse, men saknar stöd för alternativ navigering på pekskärmar. Vi undersöker möjligheten att lägga till knappar för panorering.
Om du inte kan använda Mina sidor eller vill rapportera brister
Om du upptäcker brister gällande tillgängligheten på Mina sidor eller om du inte kan använda några delar av webbplatsen så kan du kontakta oss. Mejla kundtjanst@parkeringgoteborg.se, ring kundservice 031-774 37 00 eller besök oss på Åvägen 17J, Gårda.
Tillsyn
Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter så kan du anmäla till Myndigheten för digital förvaltning.