Digital tillgänglighet

Parkering Göteborg ska enligt DIGG (myndigheten för digital förvaltning) ha tillgängliga webbplatser och mobila applikationer. Detta innebär att vi ämnar att följa en särskild europeisk standard (EN 301 549 V3.2.1), som i sin tur bygger på WCAG 2.1 (Web Content Accessibility Guidelines) för att uppfylla kraven som började gälla 23 september 2019 för alla nya webbplatser. Enligt DOS-lagen (lagen om tillgänglighet Digital Offentlig Service) ska digital offentlig service vara: möjlig att uppfatta, hanterbar, begriplig och robust.

Hur vi har testat

Parkering Göteborg har utgått från den bedömning som DIGG gjort i sin granskning av parkeringgoteborg.se.
Senaste bedömningen av tjänsten gjordes den 19 dec 2024.
Senaste uppdateringen av redogörelsen gjordes den 17 jan 2025.

Hur tillgänglig är Hemsidan?

Webbplatsen är delvis förenlig med kraven.

Innehåll som inte är tillgängligt

Granskning av webbplatsens funktioner visar brister på följande:

  • Tillgänglighetsredogörelsen saknar meddelande funktion (formulär). Vi ämnar bygga detta på Mina sidor.

Följande brister som vi ämnar åtgärda på vår nya Hemsida under 2025:

  • Bilder saknar textalternativ.
  • Rubriknivåerna i sidfoten har fel uppmärkning.
  • Texter på sidor är feluppmärkta. Exempelvis pufftexterna på startsidan under "Senaste nytt" och "Aktuellt" ser ut som rubriker, men är inte uppmärkta som sådana.
  • Texter har för dåligt kontrastförhållande mot bakgrunden. Exempelvis puffarna (korten) under "Aktuellt" på startsidan är otillräcklig (3,9:1) mot bakgrunden.
  • Vänsternavigeringen (undernavigering) saknar ett maskinläsbart namn.
  • Listan med sökförslag (i sidhuvudet) presenteras inte för användare med hjälpmedel utan att behöva få fokus.
  • Länkarna i länkstigen saknar understrykning eller annan indikering utöver färg.
  • Länkarna i länkstigarna som återfinns i olika sökträffar saknar understrykning eller annan indikering utöver färg. Detsamma gäller för vald flik/filtrering på mindre skärm, de indikeras också endast med färg.
  • Syftet med varje länk framgår generellt inte av länktexten, eller är otydlig.
  • Inmatningsfält saknar maskinläsbart syfte.
  • Layout går delvis sönder i responsivt läge. Exempelvis blir delar av platshållartexten i sökfältet och knapptexten "Sök" oåtkomlig vid displaybredden 320 pixlar.
  • Fokusmarkeringen har för dålig kontrast, och ibland saknas synlig markering.
  • Fokusmarkeringen navigeringsordning är ologisk.
  • Sidor innehåller två landmärken för huvudinnehåll vilket inte är korrekt.
  • Det krävs för många navigationssteg med tangentbord innan ”skipplänken” i sidhuvudet kan nås.
  • Det går inte att öka avståndet mellan tecken, ord, rader och stycken utan att information eller funktion går förlorad.
  • Språkändringar i innehållet är inte maskinläsbart angivna.
  • Användarinställningarna för ljust/mörkt visningsläge, samt teckenstorlek respekteras inte.

Om du inte kan använda Hemsidan eller vill rapportera brister

Om du upptäcker brister gällande tillgängligheten på hemsidan eller om du inte kan använda några delar av webbplatsen så kan du kontakta oss. Mejla kundtjanst@parkeringgoteborg.se, ringa kundservice 031-774 37 00 eller besöka oss på Åvägen 17J, Gårda.

Tillsyn

Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter så kan du anmäla till Myndigheten för digital förvaltning.